Home Uncategorized כיצד לטפל בכאבי גאוט ברגל

כיצד לטפל בכאבי גאוט ברגל

by cafe777

 מה זה גאוט?

גאוט הוא מצב רפואי חמור מאוד הגורם לנפיחות, נוקשות וכאבים במפרקים ובגידים של הרגליים. זה לא נחשב בדרך כלל כמחלה, אבל הוא מסווג בצורה מדויקת יותר כמצב דלקתי.
גאוט משפיעה על גברים ונשים באופן שווה, אך היא שכיחה יותר בנשים. זה יכול להופיע גם אצל ילדים ומתבגרים. כל התפרצות נמשכת רק כמה ימים או עד כמה חודשים (זה יכול לקרות כל חודש או כל שנה). למרות שזה מתחיל כמה שנים לפני גיל ההתבגרות, גאוט בדרך כלל לא משפיע על בנים עד שהם מגיעים לגיל העשרה או העשרים לחייהם. זה עשוי להיות קשור לסוגים מסוימים של דלקת פרקים, כגון דלקת מפרקים שגרונית או דלקת מפרקים ניוונית (ניוון מפרקים הנגרם על ידי אוסטאופורוזיס).
הטיפול בגאוט כולל בדרך כלל החלפת תרופות וביצוע שינויים באורח החיים כגון טיפול דיאטה ופעילות גופנית. רופאים עשויים לבצע בדיקות דם כדי לקבוע אם המחלה קשורה לעודף חומצת שתן (מטבוליט) או לגורמים אחרים התורמים למצב. כיום אין טיפולים ספציפיים לגאוט, אם כי ישנם מספר טיפולים פוטנציאליים שהראו הצלחה מסוימת בסיוע לחלק מהאנשים עם מקרים קלים של גאוט (אלה עם רמות חומצת שתן נמוכות יותר).


מהם התסמינים של גאוט?

אנשים רבים חושבים על גאוט כעל מחלה כואבת וכואבת. זה לא. זהו מצב נפוץ מאוד ובעצם לא מזיק המשפיע על מפרקי כפות הרגליים שלנו.
מה זה גאוט? גאוט נגרמת על ידי זיהום בסחוס המפרק של הגוף הנקרא סינוביאלי (syn = מפרק). כאשר סחוס זה דלקתי ונגוע, הוא מייצר חומר הנקרא חומצת שתן אשר לאחר מכן יכול להיות מושקע (גאוט) על משטחי המפרק. חומצת שתן היא חומר גבישי לבן שכאשר מופקד עלול לגרום לדלקת וכאב. לעתים קרובות אין סימנים נוכחים אבל חשוב לדעת מה לחפש כי אם אתה רואה את התסמינים האלה, זה הזמן לנקוט בפעולה ולטפל בבעיה לפני שהיא תחמיר.


כיצד מטפלים בגאוט?

גאוט היא סוג של דלקת פרקים, המשפיעה בדרך כלל על מפרק הבוהן הגדולה, אך יכולה להשפיע גם על מפרקים אחרים.
גאוט מתרחשת בגלל עודף חומצת שתן בשתן. גבישי חומצת השתן נוצרים מכיוון שלגוף אין מספיק נתרן טבעי כדי לפרק חומרי פסולת.
הטיפול הטוב ביותר עבור גאוט הוא מנוחה. מנוחה מפעילויות שגורמות לגוף שלך לעבוד קשה יותר ממה שהוא צריך ולקחת תרופות במידת הצורך כדי להקל על הכאב.


 האם ניתן למנוע גאוט?

גאוט הוא מצב חמור מאוד. הגורם לגאוט אינו ידוע. ייתכן שזה נגרם מחוסר איזון בהומיאוסטזיס של הגוף, וייתכן גם שישנם גורמים גנטיים הגורמים למישהו לפתח גאוט.
בארצות הברית, רוב המקרים של גאוט נובעים מזיהום ויראלי. במדינות אחרות, כמו צרפת, דרום קוריאה ויפן, נראה שהגורם העיקרי לגאוט הוא מחסור תזונתי בוויטמין K, המיוצר על ידי חיידקים תלויי ויטמין K במעיים.
גאוט מתרחשת כאשר חומצת שתן מונחת בצד החיצוני של דופן העורק וחוסמת את זרימת הדם לכף הרגל או לקרסול. הדלקת הנובעת מכך עלולה לגרום לנפיחות (גאוט), כאב (כאבי גאוט), ולעיתים למוות (חנק).
אנשים רבים אינם יודעים שיש להם גאוט או כיצד זה קורה עד שהם מתחילים לחוות תסמינים חמורים של מצב זה כגון כאבי פרקים, קושי בהליכה או תחושת עייפות. אם אתה חושד שאובחנו עם גאוט, שאל את הרופא שלך לגבי נטילת טבליות כדי לשלוט ברמות חומצת השתן או לדון בדרכים שבהן תוכל לשלוט בתזונה שלך לבריאות טובה יותר.


כיצד ניתן לטפל בגאוט ברגל?

מחלת גאוט (נקראת גם גאוט חריפה) היא דלקת מפרקים דלקתית כואבת אשר מחמירה על ידי פעילות גופנית. גאוט תוקפת את המפרקים, במיוחד את אלה של הבוהן הגדולה וכף הרגל. הכאב מלווה לעתים קרובות בנפיחות ואדמומיות במפרקים הפגועים, אך הוא יכול להשפיע גם על חלקי גוף אחרים כגון הידיים והזרועות.
התקפי גאוט שכיחים ביותר בתקופות של חום ולחות קיצוניים, במהלך פעילות גופנית או פעילות מאומצת, לאחר ארוחות וסוגים מסוימים של צריכת אלכוהול, במהלך הריון או הנקה, ואצל אנשים מעל גיל 50.
זהו מצב שכיח יחסית המשפיע על גברים יותר מנשים. מחצית ממקרי הגאוט קשורים להשמנה בעוד שמחצית נוספת קשורה לעודף משקל. זה יכול להיגרם מגורמים שונים: סוכרת, ירידה בתפקוד הכליות או שימוש במשתנים; כָּהֳלִיוּת; דלקת מפרקים שגרונית; זיהום או דלקת; מחלות מטבוליות כגון תת פעילות של בלוטת התריס; אוסטיאוארתריטיס; ממאירות; תרופות נגד פטריות (למשל, ketoconazole); מחסור בוויטמין B12; או חשיפה למתכות כבדות כמו כספית או ארסן.
איך מטפלים בגאוט ברגל? הדבר הראשון שעליך לעשות הוא לשלוט בהרגלי השתייה שלך אם יש לך סוג כלשהו של סוכרת. אם אתה נוטל תרופות קבועות לסוכרת שלך, אתה בוודאי יודע שהרופא שלך עשוי לרשום תרופות שידוע כי הן גורמות לנזק לכבד ולנזק מעודף אלכוהול

כאב-גאוט-ברגל

צריכה, במיוחד כאשר מוסיפים תרופות אחרות כמו משתנים או NSAIDs לכאבי פרקים במהלך שלב ההתלקחות.
אדם שיש לו סוכרת מסוג 2 במשך שנים רבות צריך להקפיד בבחירת תרופה אלטרנטיבית בטוחה שכן ייתכן שהוא עדיין לא מכיר את גופו ממש טוב מכיוון שגופו עדיין מתרגל לתרופה זו ולכן הוא זקוק לזמן לפני שיוכלו להרגיש אי נוחות כלשהי. שוב כדי שהם לא רוצים שהם יקחו שוב תרופות שעלולות לגרום נזק למערכת שלהם. . . לדוגמה, אם מישהו נטל גלולות למניעת הריון כבר שנים רבות, רצוי להימנע מצריכת אלכוהול מכיוון שזה עלול להוביל אותו לרמות מוגברות של אסטרוגן, מה שיגרום לו להיות נוטה יותר לפתח דלקת מפרקים של צנית כגון דלקת מפרקים של צנית. ברגל . . . יש להימנע משימוש לרעה באלכוהול בכל מחיר מכיוון שהוא עלול להוביל אדם לפתח מקרים חמורים כמו דלקת מפרקים גאוטית ברגל מכיוון שצריכת אלכוהול מובילה לרמות גבוהות של חומצת שתן אשר מגבירה את רמות האוראט בפלסמת הדם אשר מובילה לכמות חמורה


6מהם הסיבוכים של גאוט?

גאוט היא סוג של דלקת פרקים ויש הרבה צורות שונות שלה. הצורה הנפוצה ביותר היא מה שאנו מכנים גאוט קלאסי. לאנשים הסובלים ממצב זה יש בדרך כלל נפיחות גדולה בחלק החיצוני של הבוהן הגדולה. הם יכולים להיות קטנים כמו חלוק נחל או סלע גדול. עם זאת, זה יכול לקרות גם מבפנים וכאן נכנסת גאוט. אנשים עם גאוט עלולים להתפרץ גם בשחין או שלפוחיות בכפות רגליהם והם עלולים גם לפתח פצעים או שלפוחיות סביב פרקי הידיים.
הסימפטומים של גאוט יכולים להשתנות במידה רבה ולכן חשוב לעקוב בקפידה בגוף שלך עבור כל סימן שאתה עלול לסבול מצגדון על מנת לוודא שאתה מטפל בו כראוי. לדוגמה, אם אתה מבחין בכתמים אדומים המופיעים סביב קצות האצבעות שלך, פירוש הדבר שאתה סובל מתגובה דלקתית למערכת הדם שלך וזה יכול להיגרם על ידי מצב רפואי בסיסי כמו סוכרת, מחלת כליות או אי ספיקת לב.
טיפולים בגאוט עשויים לכלול קרמים אנטי פטרייתיים, תרופות אנטי דלקתיות כמו איבופרופן, נוגדי דלקת כמו איבופרופן ותרופות נוגדות דלקת לא סטרואידיות (NSAIDs). שיטות אחרות כוללות סדים כמו אלו המשמשים לאוסטאוארתריטיס אך הימנעו מללבוש אותם בזמן הליכה מכיוון שהם עלולים לגרום לפעמים להחלקת כף הרגל בהליכה במהירויות גבוהות.
חשוב לציין שתרופות מסורתיות – כגון NSAIDs – עלולות לגרום לתופעות לוואי כגון דימום בקיבה או נזק לכבד, כך שאם תרופות אלו אינן עוזרות לטפל בתסמיני דלקת המפרקים שלך, אנו ממליצים לך להתייעץ עם הרופא שלך לגבי אפשרויות חלופיות כגון:
תזונה צמחית עם הרבה פירות וירקות טריים;
טיפול ידני (תרגיל אקסצנטרי) כדי להחזיר את זרימת הדם לאזור/ים הפגועים. הרבה אנשים משתמשים גם בקרמים המכילים חומרי סיכה טבעיים כמו שמן זית ובלסם אשוח מרגיעים עור מגרד שנגרם על ידי פריחות מסיבות אחרות כמו קיכלי (קנדידה), אקזמה, פסוריאזיס וקשקשים ולכן אנו מציעים להשתמש בתחליב אאוזינופיל שהוא במיוחד מיועד לסובלים ממצבים אלו. 

 מהי הפרוגנוזה לגאוט?

גאוטנמצא בעלייה. זה לא הסוג הישן של “קליפת התפוז” של מקרה חד פעמי שפעם ראיתם בעבר, אבל עכשיו זה מכונה יותר “דלקת עורקים זמנית”, שהיא דלקת של העורקים שמספקים את הרגליים שלך עם דם.
מחקר שנערך לאחרונה מצא שכמחצית מהאנשים שנפגעו מגאוט אינם סובלים מתסמינים כלל כאשר הם נתקפים לראשונה על ידי המחלה. עם זאת, אם יש לך כאבים עזים או נפיחות מוגברת ואדמומיות ברגליים, ייתכן שתרצה לפנות לרופא במוקדם מאשר במאוחר.
המצב יכול להיות מאוד כואב ומתיש במקרים מסוימים. לא רק שהוא גורם לדלקת עזה, אלא הוא גורם לרוב לכלי דם בגוף להתעבות ולהצר. למרות שטיפולים זמינים עבור גאוט – כמו טיפול בתרופות שמטרתן להפחית דלקת ולהקל על כאב – אנשים רבים נמנעים מהם כי הם מאמינים שהם יחמירו את הסימפטומים שלהם.

לייעוץ מידע והכוונה ניתן לבקר באתר של ד”ר שרה ברק

Related Articles

Leave a Comment